Zostań dziennikarzem!

Zostań dziennikarzem!

Gminna Instytucja Kultury „Dworek na Długiej” zaprasza młodzież szkół ponadpodstawowych, ale i zdolnych szóstoklasistów i osoby starsze z gminy Warka na profesjonalny cykl warsztatów dziennikarskich. Na zajęciach, które planowane są od drugiej połowy stycznia do czerwca przyszłego roku, uczestnicy uzyskają podstawową wiedze o zawodzie dziennikarza i gatunkach dziennikarskich, będą mogli indywidualnie pracować nad swoim tekstem, czy materiałem, rozwiną swoje umiejętności komunikacyjne w mowie i w piśmie,  jak i sztukę pracy w grupie, niełatwą umiejętność dyskusji czy prowadzenia dialogu. Wszystko to składa się na cel projektu, którym jest przygotowanie grupy młodzieży do współtworzenia lokalnych mediów w Warce. Chcemy, aby osoby biorące udział w warsztatach mogły realizować się jako dziennikarze na łamach nowego miesięcznika Kurier warecki, informacyjnych stronach internetowych, jak również jako dziennikarze medialni  w TV.WARKA.  Do każdej z wymienionych form dziennikarstwa przygotowywać będzie wykwalifikowana kadra, skupiona wokół ogólnopolskiego Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis”,  która koordynować będzie cykl spotkań.

Na zgłoszenia osób zainteresowanych czekamy do 19 lutego. Miesięczny koszt udziału w warsztatach (od marca do czerwca) dla uczestników wynosi 100zł. Koszt ten jest znacznie zmniejszony w stosunku do całościowego kosztu organizacji warsztatów dzięki dofinansowaniu ze środków samorządu Warki. Uwaga, liczba miejsc jest ograniczona!

Każdy kto czuje w sobie potrzebę dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, kto posiada przysłowiowe lekkie pióro, albo wiąże swoją przyszłość z zawodem dziennikarza powinien skorzystać z tego zaproszenia i wziąć udział w dedykowanym specjalnie dla niego projekcie. Osoby zainteresowane szczegółami warsztatów w tym programem prosimy o kontakt z „Dworkiem na Długiej” – ul. Długa 3 (tel. +48 6672270, dworek@dworek.warka.pl).

Szczegółowy program warsztatów – Program warsztatów dziennikarskich

Warsztaty  odbywać się będą w trybie weekendowym i potrwają od końca stycznia do końca czerwca. Projekt łącznie liczył będzie około 50h  na które składają się wymienione poniżej bloki tematyczne.

Blok pierwszy – wstępny

  • integracja uczestników
  • poznanie umiejętności i motywacji uczestników
  • poznanie i analiza obaw i oczekiwań uczestników;
  • ustalanie zasad współpracy;

Blok drugi – warsztat dziennikarski:

  • Czym jest temat? Jak go znaleźć? Kiedy traci aktualność? Jak ustalić, czy jest ważny?|
  • News/informacja dziennikarska – czym jest? Pisanie newsów;
  • Relacja – czym jest? Pisanie relacji;
  • Wywiad – czym jest? Pisanie wywiadów;
  • Migawka (fragment reportażu) – czym jest? Pisanie migawek;
  • Tytuły i leady – czym są? Dlaczego są ważne? Jak je tworzyć?

Blok trzeci – informacja:

  • Czym jest informacja? Co informacja znaczy dla mediów?
  • Jak zdobywać informację? Jak je potwierdzać? Kto jest właścicielem informacji?
  • Cytowanie, plagiat, źródła informacji;
  • Sprostowanie informacji, granica między informacją a komentarzem, informacją a manipulacją;
  • Manipulacja – jak nie paść jej ofiarą?
  • Kontakty z informatorami oraz ich ochrona; z jakich informacji nie można korzystać, na jakie należy uważać, jak nie dać się manipulować osobom chcącym wykorzystać media?

Blok czwarty – redakcja i media:

  • Dziennikarz i dziennikarstwo – pojęcie i funkcje;
  • Media – rodzaje i rola. Czy Internet to też media?
  • Prasa i jej rodzaje;
  • Redakcja – co to takiego? Skład i funkcje redakcji. Pojęcie pracy zespołowej i wspólnej odpowiedzialności za cel.
  • Kolegium redakcyjne – co to jest i czemu służy?
  • Etyka dziennikarska – czy naprawdę istnieje?
  • Prawo prasowe. Gdzie jest granica wolności słowa?
  • Co wolno a czego nie wolno dziennikarzowi? Granice odpowiedzialności dziennikarskiej.
  • Autoryzacja – co to takiego?
  • Pluralizm mediów – co to takiego i czemu jest ważny?
  • „Poprawność polityczna”, stereotypy, różnice narodowe, kulturowe i religijne.
  • Cenzura i autocenzura
  • Media publiczne i niepubliczne. Czym się różnią?
  • Z czego żyją media? Ważny temat a gusta czytelnika – gdzie jest granica?
  • Jak „czytać media i Myśleć samodzielnie.
  • Relacja autor – czytelnik.

Blok piąty – redagowanie gazety:

  • O czym pisać? Przypisanie ról redakcyjnych i omówienia zasad ich rotacji;
  • Wybór tematów do numeru. Pojęcie deadline’u i teczki redakcyjnej;
  • Praca z autorami nad tekstami, czytanie i korekta tekstów;
  • Który temat jest ważniejszy? Który tekst jest lepszy? Układanie tekstów w gazecie;
  • Opracowywanie tematów kolejnych numerów;
  • Konsultacje tekstów do kolejnych numerów;

Blok szósty – fotografia:

  • Dlaczego zdjęcie jest ważne?
  • Jak zrobić dobre zdjęcie?
  • Czym różni się zdjęcie reporterskie od newsowego?
  • Jak zaplanować i wybrać zdjęcie do tekstu?

Blok siódmy – oprawa graficzna:

  • Dlaczego grafika w prasie jest ważna?
  • Abc programu graficznego,
  • Tworzenie makiety gazety,

Blok ósmy – dźwięk:

  • Podstawy montażu dźwięku,
  • Specyfika radia,
  • Tworzenie ramówki,
  • Jak stworzyć wiadomości radiowe?
  • Jak stworzyć dobry reporterski materiał radiowy?

Blok dziewiąty – obraz:

  • Podstawy montażu obrazu,
  • Specyfika telewizji,
  • Reporter przed kamerą – jak się zachować?
  • Jak stworzyć dobry materiał telewizyjny?
  • Jak nagrać dobry film komórką?

Blok dziesiąty – dziennikarstwo w Internecie:

  • Jak publikować w sieci?
  • Dziennikarstwo obywatelskie – co to takiego?
  • Tekst, obraz, dźwięk – jak je połączyć, by były atrakcyjne?
  • Pozycjonowanie stron i tekstów – Jak przyciągnąć czytelnika?
  • Owned media. Jak nimi zarządzać?
Udostępnij:
← Nadchodzą ferie w Warce 2016! Oddaliśmy hołd bohaterom Powstania Styczniowego →

Dodaj komentarz