Strona głównaOrganizacjeWareccy turyści zdobyli polską i słowacką Orawę

Wareccy turyści zdobyli polską i słowacką Orawę

Warecki oddział PTTK im. Wiktora Krawczyka w 37 osobowej grupie wyruszył w dniach 13-16 sierpnia  na czterodniowa wycieczkę na tereny polskiej i słowackiej Orawy. Prezes oddziału, Andrzej Jasiński, myślał o takiej wyprawie już od kilku lat. Jego marzenie jako przewodnika spełniło się, a my czerpaliśmy z jego miłości do tych terenów.

Pierwszego dnia, w drodze do pensjonatu we wsi Zawoja, najdłuższej i największej wsi w Polsce (długość około18 km), gdzie znajdują się trzy piękne świątynie, zajechaliśmy do Łagiewnik. Są one stolicą kultu, stąd bowiem wyszło orędzie Miłosierdzia Bożego, które sam Chrystus zechciał przekazać naszemu pokoleniu za pośrednictwem świętej Faustyny. Ojciec święty, 17 sierpnia 2002 r. dokonał uroczystego aktu zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu oraz konsekracji bazyliki w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie – Łagiewnikach. Obejrzeliśmy również przepiękne Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”, powołane z inicjatywy kard. Stanisława Dziwisza w 2006r.  Następnie zajechaliśmy do Kalwarii Zebrzydowskiej, położonej na malowniczym Pogórzu Makowskim. To nie tylko kościół i klasztor, ale również zespół kaplic i kościołów  oraz manierystyczny park krajobrazowy. Jego powstanie zawdzięcza się Mikołajowi Zebrzydowskiemu. W 1602 r. dokonał on fundacji klasztoru i kalwarii.

Drugi dzień naszej turystycznej wyprawy to Orawa słowacka z Zamkiem Orawskim, wybudowanym na sposób „orlego gniazda“, na skale nad rzeką Orava, w mieście Oravský Podzámok. Zamek był żupnym grodem  i siedzibą orawskich właścicieli posiadłości,  do których należała prawie cała Orava. Dzisiaj kompleks zamkowy składa się z dolnego, średniego i górnego zamku, pałaców, fortyfikacji i wież. Zwiedziliśmy również Demianowską Jaskinię Lodową stanowiącą północną część Jaskiń Demianowskich, które są znane w skali światowej. Zwraca uwagę trwałym nagromadzeniem lodu, ogromnymi podziemnymi pomieszczeniami, niespotykaną fauną jaskiniową, a także bogatą historią.  Zachwycaliśmy się krajobrazami Szczyrbskiego Jeziora, położonego u podnóża Tatr Wysokich. W drodze do pensjonatu zwiedziliśmy wspaniałe Muzeum Czerwonego Klasztoru datowanego na 1320r., gdy założyli go pierwsi Kartuzi z Klasztoru na Skale. Na czele kartuskiego klasztoru stał przeor, a mnisi zachowywali surową ascezę, poszcząc, rozmyślając i prawie całkowicie milcząc. Dzisiaj, częściowo zrujnowany klasztor, udostępniony jest licznym turystom. Trasa tego dnia była tak bogata, że obiadokolację jedliśmy o 21.30.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Orawskiego Parku Etnograficznego w Zubrzycy Górnej. Skansen regionalny otwarty został w 1955r, prezentuje dzieje, architekturę materialną, społeczną i duchową regionu Górnej Orawy.  Ekspozycja jest szczególnie interesująca ze względu na oryginalność regionalnej kultury powstałej w wyniku połączenia dorobku dwóch fali osadniczych – pasterzy wołoskich przepędzających tu swoje stada z terenów Karpat Wschodnich oraz rolników napływających od północy (z Małopolski). Następnie dotarliśmy do Orawki, gdzie znajduje się pierwszy katolicki kościół powstały w 1656r na tych ziemiach. Zbudowany z inicjatywy ks. Jana Szczechowicza. Wnętrze zdobi przepiękna polichromia figuralno-patronowa, 12 obrazów z życia patrona, Jana Czciciela oraz 53 portrety świętych i błogosławionych związanych z Węgrami. Mięliśmy okazję uczestniczyć w tej świątyni w mszy świętej z okazji  Święta Matki Boskiej Zielnej.

Następnie grupa nasza podzieliła się, każdemu według jego gustu i upodobań. Część moczyła swoje zmęczone turystyką ciało w  basenach termalnych.  Aquapark został zbudowany w oparciu o źródła gorącej leczniczej wody, pobieranej z głębinowego ujęcia. Druga grupa poszła na turystyczny szlak w górski. Mięliśmy okazję spotkać swobodnie pasące się stada owiec i kóz, spożywać w bacówce wyroby z mleka owczego.

Tego wieczoru również zadbaliśmy o jeszcze lepszą integrację naszej grupy na wieczorku, który pozwolił na wspólne rozmowy, śpiewy i zabawę przy stole.

Ostatni dzień naszej wyprawy to już droga powrotna, ale równiej w turystycznej konwencji. Dotarliśmy do Opactwa Benedyktynów w Tyńcu,  który jest najstarszym z istniejących dziś klasztorów w Polsce.  Obecność Benedyktynów w tym klasztorze ma już prawie tysiącletnią historię, z prawie 100 letnią przerwa, kiedy to  mnisi wrócili do zrujnowanego opactwa przeddzień II wojny światowej. Oprócz odbudowy mnisi podjęli szereg inicjatyw, opracowano posoborowy Mszał Rzymski i inne księgi liturgiczne. Obecnie klasztor ma własne wydawnictwo Tyniec, działa jednostka gospodarcza Benedicite, zajmująca się promocją i sprzedażą produktów benedyktyńskich  oraz udostępnianiem klasztoru dla medytujących i zwiedzających. Ostatnim turystycznym punktem na naszej mapie było Muzeum  Zegarów im. Przypkowskich w Jędrzejowie. Muzeum powstało w oparciu o prywatną kolekcję lekarza z Jędrzejowa Feliksa Przypkowskiego, który od 1895 gromadził zabytkowe zegary słoneczne, a także literaturę i inne materiały poświęcone gnomonice, następnie znacząco rozbudowaną przez jego syna Tadeusza Przypkowskiego. Obecnie dyrektorem jest Piotr Maciej Przypkowski, potomek założyciela.

Wycieczka, jak wszystko co dobre, dobiegła końca.

Warecki oddział PTTK zaprasza na wszystkie rajdy, złazy i wycieczki organizowane dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Redakcja Warka24.pl
    Naszą redakcję tworzą mieszkańcy Warki, instytucje oraz organizacje. Jeśli interesujesz się naszym miastem, lubisz pisać artykuły, śledzisz na bieżąco wyniki sportowe bądź uczestniczysz w kulturalnym życiu miasta to zapraszamy Cię do współpracy z portalem. Dołącz do naszego grona!