Niezwykły koncert Classica Calvaria

Niezwykły koncert Classica Calvaria

7 kwietnia (niedziela) w Górze Kalwarii odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Wojciecha Semerau-Siemianowskiego z udziałem waltornisty Mateusza Felińskiego.

Program koncertu przywoła dwa „heroiczne” dzieła Beethovena – III Symfonię Es‑dur, której autor nadał przydomek Eroica – „bohaterska”, oraz uwerturę Egmont, poświęconą tragicznym losom bohatera tragedii Goethego, flamandzkiego księcia-gubernatora Lamorala van Egmonta. W pewnym momencie przeciwstawił się on hiszpańskiej okupacji swego kraju i krwawym prześladowaniom protestantów, za co został ścięty. Monumentalna uwertura zgodnie z regułami gatunku ma programowy charakter i przejrzyście ilustruje węzłowe zagadnienia tragedii – okrucieństwo okupanta i niedolę ludu, szlachetny charakter Egmonta, uczucie do Klary i pośmiertny tryumf.

Także Eroica miała pierwotnie konkretnego bohatera – Napoleona Bonapartego, w którym kompozytor widział ucieleśnienie bliskich sobie ideałów wolnościowych i republikańskich. Gdy jednak Napoleon w roku 1804 obwołał się cesarzem, Beethoven wpadł podobno we wściekłość i przekreślił dedykację. Bohater wymieniony w tytule nie jest więc konkretną postacią, lecz jedynie ideą, a muzyka niczego nie „opowiada”, lecz symbolizuje uniwersalne przesłanie dobra i piękna, miłości i poświęcenia. Publiczna premiera dzieła odbyła się 7 kwietnia 1805 roku. Największą i najbardziej kontrowersyjną nowością był sam monumentalizm założenia (nie znano dotąd symfonii podobnych rozmiarów) oraz siła muzycznej ekspresji: patos, namiętność, potęga brzmienia, dramatyczne kontrasty. Pełne docenienie Eroiki przyjść miało z czasem, a kolejne pokolenia kompozytorów oraz melomanów uznały ją za wzorzec i symbol wielkiej symfoniki dziewiętnastego stulecia.

Jednym z najbardziej znanych waltornistów w czasach i kręgu Mozarta był Ignaz Leutgeb (1732–1811), adresat dedykacji czterech koncertów Wolfganga (i sporej liczby rubasznych dowcipów kompozytora na swój temat; także Koncertowi D-dur towarzyszy w partyturze żartobliwy komentarz przeznaczony dla muzyka). Ten pełen pogody i uroku utwór ukazuje zarówno biegłość rogu, jak i jego liryczne oblicze. Złożony z dwóch części (i niedokończony, uzupełniał go po śmierci autora – podobnie jak Requiem – F. X. Süssmayr, uczeń Mozarta) nosi numer pierwszy, ale jest w istocie ostatnim z koncertów Mozarta na róg. Powstawał w roku 1791 – ostatnim w jego krótkim życiu. W żywym „myśliwskim” rondzie pojawia się zagadkowy cytat z chorału gregoriańskiego na Wielki Tydzień – zapewne był to pomysł Süssmayra, nie Mozarta, co objaśniano na wiele sposobów (także ten, że uczeń być może omyłkowo wykorzystał zanotowaną gdzieś przez Mozarta melodię, pierwotnie przeznaczoną do Requiem). Utwór wykona Mateusz Feliński, pierwszy waltornista Orkiestry Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Wszechstronny solista i kameralista, współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju, współtworzy też NFM Ensemble. Za dyrygenckim pulpitem – Wojciech Semerau-Siemianowski, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. W latach 2011–2012 Wojciech Semerau-Siemianowski pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej, stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce.

Program:
Ludwig van Beethoven – Uwertura „Egmont” op. 84
Wolfgang Amadeus Mozart – I Koncert na róg i orkiestrę D-dur KV 412 (386b)
Ludwig van Beethoven – III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica”.

Wykonawcy: Mateusz Feliński – waltornia, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Wojciech Semerau-Siemianowski – dyrygent.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus – została utworzona w 2007 roku przez władze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z inicjatywy Jerzego Semkowa, znanego orędownika utalentowanej muzycznie młodzieży. Orkiestra skupia najzdolniejszych młodych instrumentalistów, absolwentów muzycznych uczelni, którym umożliwia dalsze szlifowanie talentu oraz możliwość profesjonalnego debiutu.

Wojciech Semerau-Siemianowski już podczas studiów związał się na wiele lat z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, w której pełnił obowiązki asystenta dyrygenta i dyrygenta. W latach 2011-2012 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Opery Szczecińskiej stając się najmłodszym szefem teatru operowego w Polsce. Muzyk współpracuje z wieloma filharmoniami i operami w kraju jak i za granicą.

Mateusz Feliński – koncertował solo z Orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Opolskiej, Wrocławskiej, Szczecińskiej i Krakowskiej.  Od 1998 roku jest pierwszym waltornistą  NFM Filharmonii Wrocławskiej. Od 2013 roku współtworzy Lutosair Quintet. Współpracuje  również z  artystami i zespołami z branży rozrywkowej (Katarzyna Groniec, Karolina Kozak, Oszibarack, Nervy, Mikromusic, Łąki Łan, Leski ).

7 kwietnia 2019 r., godz. 17.00

Miejsce: Hala sportowa w Górze Kalwarii, ul. por. Jana Białka

Bilety 40/30 zł dostępne w kasie Ośrodka oraz na biletyna.pl

Udostępnij:
← Uwaga! Zajęcia KolorAnki w "Dworku" powracają! Finisaż wystawy poświęconej Józefowi Piłsudskiemu →

Dodaj komentarz