Więcej
    Strona głównaInstytucjeO tym się mówi "Spory o emigrację" - wareckie szkoły ponadgimnazjalne łączą...

    O tym się mówi „Spory o emigrację” – wareckie szkoły ponadgimnazjalne łączą siły

    W Liceum Ogólnokształcącym w Warce, 25 marca miała miejsce lekcja otwarta „Spory o emigrację – szansa, konieczność czy zagrożenie”, realizowana w ramach projektu „Czas na Kafwkę”. Uczestniczyło w niej 10 uczniów klasy III technikum hotelarskiego ZSP w Warce i 10 uczniów klasy IIIB o profilu humanistycznym LO w Warce. Zajęcia, trwające dwie godziny (90 minut), poprowadziły: nauczyciel języka polskiego, Mariola Rękawik i nauczyciel geografii, Małgorzata Mrozek. Z zaproszenia do udziału w lekcji otwartej skorzystały – dyrektor LO w Warce, Wiesława Zielonka i dyrektor ZSP w Warce, Dorota Kreczmańska.

    Uczniowie obu klas mieli okazję przypomnieć sobie pojęcia związane z ruchami wędrówkowymi ludności, a także przyswoić sobie sposób realizacji motywu migracji w literaturze i sztuce, na podstawie zgromadzonych tekstów kultury. Każdy uczeń otrzymał materiały dotyczące tematu w postaci tekstów literackich, eseju opracowanego przez nauczyciela polonistę („Portrety emigrantów w literaturze polskiej”), karty pracy, obejmującej zadania z obu dyscyplin oraz mapy konturowej do wyznaczania kierunków migracji. W ramach lekcji dokonano analizy wiersza S. Barańczaka „Garden party”, zapoznano się z filmem G. Skurskiego „Chleb” oraz z balladą J. Kaczmarskiego „Co się stało z naszą klasą?”. Uczniowie mieli możliwość wyrazić swoje opinie i poglądy dotyczące przyczyn i konsekwencji migracji oraz skonfrontować je z poglądami kolegów. Bilans korzyści i strat dokonany został z dwu perspektyw – kraju, który ma ujemne saldo migracji i pojedynczych osób,  podejmujących decyzje o emigracji.

    Dzięki tego typu zajęciom nauczyciele mogli skonfrontować różne sposoby definiowania kluczowych pojęć (w języku nauk humanistycznych i języku ekonomii i socjologii), zaś uczniowie – dostrzec integralność owych pojęć. Uczestniczący w zajęciach mieli możliwość spojrzenia na świat z szerszej perspektywy, uświadomili sobie przenikalność dyscyplin naukowych.

    Zaletą przeprowadzanej lekcji było połączenie dwu zespołów klasowych o różnych zainteresowaniach, pasjach i podejściu do zdobywanej wiedzy.

    Jednym z celów zajęć było podjęcie próby oceniania kształtującego uczestników, co przełożyło się na wynik ewaluacji uczniowskiej. Wśród uczniów dominował pogląd o atrakcyjności zajęć i dobrej ich organizacji. Uczniowie podkreślali , że mieli okazję przyswoić sobie bogaty zbiór informacji i poglądów oraz nabyć umiejętności niezbędne do funkcjonowania w świecie współczesnym. Zajęcia uwrażliwiły młodzież na procesy migracyjne i doświadczenia związane z kosztami asymilacji i akulturacji. Były także skuteczną formą wzmacniania postaw tolerancji wobec innych kultur i wobec innych postaw i poglądów. Z punktu widzenia polonisty, mimo pozornej swobody wypowiedzi, uczniowie mieli ogromną trudność w budowaniu dłuższych, rozbudowanych wypowiedzi. Być może ten opór wynikał z obaw przed krytyczną oceną rówieśników z innej szkoły.

    Dobrym sposobem byłoby przekazanie większej inicjatywy uczniom i przeprowadzenie dyskusji na temat przeczytanego tekstu, obejrzanego filmu, czy artykułu prasowego.

    Komu – i kiedy – uda się podjąć takie wyzwanie?

    Mariola Rękawik, Małgorzata Mrozek

    dav
    Redakcja Warka24.pl
    Redakcja Warka24.pl
    Naszą redakcję tworzą mieszkańcy Warki, instytucje oraz organizacje. Jeśli interesujesz się naszym miastem, lubisz pisać artykuły, śledzisz na bieżąco wyniki sportowe bądź uczestniczysz w kulturalnym życiu miasta to zapraszamy Cię do współpracy z portalem. Dołącz do naszego grona!

    NAJPOPULARNIEJSZE