Taaaakie maszyny na… Vivat Pułaski!

Taaaakie maszyny na… Vivat Pułaski!

Czy lubicie stare amerykańskie samochody? Na Paradę Pułaskiego 7 lipca przyjadą do nas wyjątkowe egzemplarze: różowy Buick Skylark 53 (takim jeździła m.in. Marilyn Monroe czy Elvis Presley, a do Polski sprowadził takie auto Józef Cyrankiewicz) i Oakland 6-53, produkowany w Detroit w latach 1923-25 (firmę zastąpił potem Pontiac Motor Company). Auta będą wystawione do zwiedzania przez całe popołudnie.

Jeśli ktoś z Was jeździ amerykańskim samochodem i chciałby pokazać się na jedynej w Polsce „Paradzie Pułaskiego”, zapraszamy!

Ruszamy z wareckiego Rynku o godz. 15.00!

Buick Skylark 53

Firma Buick została założona w Detroit w 1903 roku przez Davida Dunbara Buicka, ale już w roku 1908 stała się częścią powstającego koncernu General Motors. Zgodnie z podziałem zadań, jakie przypadały poszczególnym markom w ramach całości koncernu, Buick rozpoczął budowanie samochodów wysokiej klasy, jednak nieco tańszych niż samochody Cadillaca, „flagowego okrętu” koncernu.

Poszczególne modele z tego okresu miały oferować luksus, bogate wyposażenie i komfort, ale nie kładziono już takiego nacisku na dobre osiągi i sportowy temperament auta.

Znajdujący się w zbiorach Muzeum pojazd należał do krótkiej serii (1690 sztuk) wypuszczonej na rynek z okazji 50 rocznicy istnienia firmy. Samochody tej serii adresowane były do ludzi filmu, biznesu i polityki. Jeździli nimi m.in. Marilyn Monroe i Elvis Presley. Jedyny znajdujący się w Polsce model tego samochodu sprowadził do Polski Józef Cyrankiewicz. Premier podczas swojej kadencji jeździł Buickiem w kolorze czarnym.

fot. Muzeum Motoryzacji w Otrębusach

 

Okland, 1923

Firma Oakland istniała już w 1900 roku w miejscowości Oakland w Kalifornii. Produkowała wyroby stalowe: koła wodne, silniki stacjonarne i morskie.
Firma o tej samej nazwie wytwarzająca samochody powstała w 1907 roku w miejscowości Pontiac w stanie Michigan.

Pierwszy samochód zaprezentowano w styczniu 1908 roku. Napędzany go 2-cylindrowy 20-konny silnik projektu Brusha. W 1909 roku Oakland stał się częścią GM. W tym czasie użyto też po raz pierwszy silnika 4-cylindrowego. W 1913 r. zaprezentowano pierwszy samochód z 6-cylindrową jednostką o pojemności 5.5. W 1915 r. produkcja doszła do poziomu 12 tys. rocznie, a w następnym została podwojona.

Za najlepsze w historii firmy uznawano samochody Greater Six i All-AmericanSix produkowane w latach 1926-29. W 1932 r. Oakland Motor Car Company zostało zastąpione przez Pontiac Motor Company. Model 6-54 produkowano w latach 1923-25 w 10 różnych wersjach nadwozia, w tym prezentowany Landau-Sedan.

fot. Muzeum Motoryzacji w Otrębusach

 

Udostępnij:
← Dotacja na modernizację drogi w Piasecznie Fotografie Czesława Czaplińskiego →

Dodaj komentarz