Zróbmy łąkę przy szkole w Konarach

Zróbmy łąkę przy szkole w Konarach

Obok szkolnego parkingu został pusty pas ziemi. Klasa VIII zmierzyła go – długość 79m i szerokość 10m. W tamtym roku był taki nieładny, zaniedbany. Co zrobić, żeby był piękny – dawał radość patrzącym?

A może nie tylko patrzącym, może mógłby być pożyteczny jeszcze? Jak to zrobić? Tak, założymy łąkę kwietną. Zasiejemy rośliny miododajne. Jakie to są? Już szukamy jakie to gatunki spełnią nasze warunki – muszą lubić je owady, kochać słońce i akceptować suszę. Już uzbieraliśmy małą kwotę organizując kiermasz świąteczny. Będą miały miejsce babcie, żeby uczyć swoje wnuki jak wygląda koniczyna, mak czy chaber. Dobrze by było mieć jakieś tablice z nazwami. A może jeszcze zrobimy domki dla owadów. Uczniowie z VII klasy podzielili cały teren na 11 działek – oprócz dzieci szkolnych (10 klas) jedna jeszcze dla seniorów z klubu Kwitnąca Jabłoń. Nie możemy spotykać się ale klasa II  przysłała swoje projekty. To początek naszej pracy. Kiedy wrócimy do szkoły będziemy siać.  Może napiszemy projekt do „Działaj Lokalnie” na następne pomysły związane z łąką kwietną? A za rok plener fotograficzny! Trzymajcie kciuki. Na pewno się uda.

W ramach projektu chcemy zmienić trawnik na terenie naszej szkoły w kwietną łąkę. Projekt zakłada tworzenie łąki od podstaw – od momentu zasiewu i jej obserwację przez wszystkie etapy wzrostu. Teren łąki będzie idealnym miejscem obserwacji przyrodniczych roślin i zamieszkujących łąkę owadów. Nasza łąka ma być miejscem ekologicznym i przyjaznym dla małych organizmów. Na jej terenie mogłyby zamieszkać pszczoły murarki w specjalnie przygotowanych domkach. Dodatkową korzyścią będzie antysmogowa rola tego ekosystemu, co pozwoli uwrażliwić uczestników projektu na problemy zanieczyszczenia powietrza. Nasza łąka byłaby podlewana (w miarę potrzeb) wodą deszczową zbieraną podczas opadów do zbiornika (ten element pozwoliłby także na zbieranie danych o opadach).  Kiedy łąka zakwitnie chcemy zorganizować plener teatralny dotyczący poetyckiego spojrzenia na łąkę. Mamy zamiar także dokumentować za pomocą fotografii piękno i bogactwo ekosystemu. Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za przygotowanie terenu i założenie łąki kwietnej. Ich zadaniem będzie zasiew i bieżąca pielęgnacja łąki oraz przygotowanie archiwum z realizacji projektu  Uczestnicy grupy projektowej będą koordynować obserwacje prowadzone przez wszystkich uczniów naszej szkoły oraz organizację plenerów (fotograficznego i teatralnego). W czasie tych działań grupa projektowa będzie miała okazję ćwiczyć planowanie i koordynację różnych działań oraz umiejętności w zakresie komunikacji i współpracy. Podczas realizacji projektu uczestnicy będą dokumentować efekty realizacji projektu, które następnie zaprezentują społeczności szkolnej i lokalnej przedstawiając wyniki i wnioski wyciągnięte z obserwacji. Łąka w środku miasta jest alternatywą dla trawnika – stanowi bogaty ekosystem, działa antysmogowo i pięknie wygląda. Nasz projekt to kreacja (tworzenie łąki), obserwacja (lekcje pod chmurką), współpraca w działaniach pro-ekologicznych i artystycznych. Tworząc szkolną łąkę chcemy zwrócić uwagę uczniów  i społeczności lokalnej na jej przyrodnicze znaczenie, a dodatkowo stworzyć piękny plener dla działań twórczych, integrujących społeczność szkolną i lokalną. Mamy nadzieję, że nasz projekt zainspiruje innych do tworzenia podobnych miejsc w przestrzeni miasta.

PSP w Konarach

Udostępnij:
← Święty Jan Paweł II... Nieodpłatna pomoc prawna i obywatelska tylko zdalnie →

Dodaj komentarz