W ostatnią środę 24 czerwca w Hotelu pod Lasem w Chynowie ok. 60 kreatywnych młodych osób zaprezentowało swoje kampanie społeczne, które były owocem ich pracy w projekcie „Społeczne Kreatyfki – szkoła reklamy słusznych idei”. Organizatorem projektu było Stowarzyszenie W.A.R.K.A. na terenie gmin Warka, Chynów, Grójec i Jasieniec. Podczas spotkania zostały ujawnione tajemnice wymyślonych przez młodzież kampanii!
Projekt „Społeczne Kreatyfki – szkoła reklamy słusznych idei” to ponad 3 miesiące zaangażowanej pracy młodych ludzi. Młodzi zaczynali od badania środowiska lokalnego, obserwując i przyglądając się ludziom i rzeczom, zastanawiając się co jest ważne, na co warto zwrócić uwagę innych. Kolejny etap to przekucie wniosków z obserwacji na tematy kampanii by potem opracować jej formę i zaprezentować światu. Tak powstało w sumie 14 kampanii przygotowanych przez tzw. zespoły robocze młodzieży. Impreza miała na celu świętować sukces w postaci wyprodukowanych kampanii ale przede wszystkim zwrócić uwagę innych, w tym dorosłych na tematy, które dostrzega młodzież.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Gmin na terenie których realizowany był projekt: Wójt Gminy Jasieniec – Marek Pietrzak, Wiceburmistrz Warki – Teresa Knyzio, Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Grójec – Karol Biedrzycki, oraz Sekretarz Gminy Chynów – Maria Jaskółowska. Rozmawiali oni z młodzieżą, zgłębiali kampanie przez nich przygotowane, podkreślając jednocześnie wnikliwość i wrażliwość z jaką młodzi ludzie podeszli do tematu.
Przypomnijmy, że projekt został zrealizowany przez Stowarzyszenie W.A.R.K.A. i Zespół trenerski „Społeczne Kreatyfki”. W działanie to zostali zaangażowali lokalni opiekunowie, którzy animowali młodzież i organizowali spotkania oraz eksperci – graficy, twórcy stron internetowych, montażyści filmowi, którzy fachowymi umiejętnościami wspomagali młodzież w przygotowaniu projektów plakatów, ulotek, stron internetowych czy filmów.
Ale co tak naprawdę powstało w ramach projektu? Co goście imprezy mogli zobaczyć? Co pobudzało do rozmowy i zastanowienia się? Jakie kampanie powstały? Poniżej prezentujemy tematy wybrane i opracowane przez młodzież. To co należy podkreślić, to fakt, że to nie dorośli wybierali temat, to nie dorośli decydowali jak ma być zaprezentowany – ale sama młodzież.
Poniżej przedstawiamy tematy i przykłady kampanii, które w najbliższym czasie będziemy prezentować na łamach portalu.
GMINA WARKA
- Dbajmy o odnawiane miejsca w Warce
- Ćwiczę bez wstydu
- Bezdomni w Warce – spójrzmy na nich inaczej
GMINA CHYNÓW
- Rodzicu, Twoje dziecko ma dostęp do alkoholu
- Jesteś fajny kiedy pijesz, palisz lub bierzesz narkotyki
- Uaktywnienie mieszkańców mniej rozwiniętych miejscowości
- Alkohol – szybka droga do problemów. Wyhamuj w porę
GMINA GRÓJEC
- Dajmy szansę pasjom grójeckiej młodzieży
- Grójec – MuraLOVE miasto
- Bohaterowie Grójca 44 – pamiętamy
- Cukrowi dziękujemy
GMINA JASIENIEC
- Pomóżcie nam poznać inne kultury – wymiana międzynarodowa Erasmus +
- Dodaj sobie praktyki – zajęcia pozalekcyjne w naszej szkole
- Deptaj zebrę
Podczas imprezy młodzież prezentowała swoje kampanie tj. plakaty, ulotki, wlepki, filmy, strony www. Jednocześnie wzbogacając przekaz o dodatkowe informacje np. można było sprawdzić jak poprawnie złożyć komputer, ile cukru jest w jogurcie, co robi kropla ze skałą i co niektórzy młodzi ludzie noszą w plecaku. Wszystkie kampanie dotyczą ich najbliższego środowiska lokalnego lub grup rówieśniczych. Każdy z gości mógł swobodnie podjeść do każdej z prezentacji i interaktywnie zaangażować się w jej realizację – poprzez bezpośredni kontakt z ich autorami, dający możliwość wymiany doświadczeń i reakcji na bardzo często nietuzinkowe pomysły młodzieży.
W ramach uroczystości uhonorowano dyplomami uczestników projektu, którzy na pamiątkę odbili kolorowy ślad swojego kciuka na płótnie oraz otrzymali pamiątkowe torby. Podziękowania wręczono również dla Zespołu Badaczy z Gminy Warka, którzy diagnozowali potrzeby i aktywność młodzieży z gminy Warka, pomagając w ten sposób w planowaniu strategicznym działań Stowarzyszenia W.A.R.K.A.
Impreza okazała się dużym sukcesem, również dzięki doskonałemu miejscu spotkania – Hotelu pod Lasem w Chynowie, miejscu w którym każdy – nawet wysoce kreatywna młodzież może liczyć na zrozumienie i indywidualne podejście do potrzeb. Dzięki kameralności, atmosferze w której można łatwo realizować swoje plany co do spotkań udało się uzyskać powalający efekt, który był zwieńczeniem wielomiesięcznej pracy projektowej.
Projekt „Społeczne Kreatyfki – szkoła reklamy słusznych idei” został zrealizowany przez Stowarzyszenie W.A.R.K.A. w ramach Programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z funduszy EOG.