Strona głównaInstytucjeCeSiRJesienna wycieczka wareckiego UTW

Jesienna wycieczka wareckiego UTW

W drugi wtorek października 2017 r. zamiast na salę wykładową studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku wybrali się na wycieczkę. Aczkolwiek trasa i miejscowości leżą blisko Warki, ale wiedza o tych ciekawych miejscach była nam dotąd nieznana.

O godz. 10.30 umówieni z przewodnikiem czekaliśmy przed  bramą wejściową do Zamku  książąt mazowieckich w Czersku.  Ten gotycki zamek został zbudowany na przełomie XIV i  XV. Wcześniej w tym miejscu  w XI wieku istniał drewniano ziemny gród zbudowany za czasów panowania Bolesława Śmiałego lub Władysława Hermana. Od 1547 roku zamek podlegał królowej Bonie, która nakazała wymianę drewnianej zabudowy dziedzińca na murowaną. Powstała wtedy tzw. rezydencja Bony czyli pałac o wymiarach 10 x 30 metrów. W 1656 roku, zamek w Czersku doznał bardzo poważnego uszczerbku. Wojska szwedzkie po doznaniu klęski od Stefana Czarnieckiego pod Warką, wycofując się, opanowały zamek i poważnie go zdewastowały. W latach 1762–1766 podjęto próbę remontu zamku, wtedy powstał most przez fosę. Jednak po III rozbiorze Polski i objęciu Czerska przez Prusaków mury zostały częściowo zburzone. Od tego czasu zamek jest zrujnowany. W 1927 roku podjęto badania, dzięki którym odkryto fundamenty kościoła św. Piotra. Obecnie zamek udostępniony jest zwiedzającym.

Do dzisiaj zachowana jest większość murów zamku oraz wszystkie trzy wieże (Brama, Południowa i Zachodnia), z których można podziwiać panoramę okolicy. W obrębie murów znajdują się fundamenty kościoła zamkowego pod wezwaniem św. Piotra. Murowana zabudowa z XVI wieku nie zachowała się.

Na dziedzińcu zamku odbyliśmy miłe spotkanie z kowalem. Poznaliśmy charakter jego pracy, odbyliśmy krótką aczkolwiek owocną rozmowę i obejrzeliśmy jego wyroby i prace. Wszak kowal niczym artysta modelował metal w różne kształty: róże, konie, podkówki i inne kształty.  Następnie ruszyliśmy w dalsza podróż do Góry Kalwarii.

Tam zwiedzanie rozpoczęliśmy od barokowego Kościóła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego „Na górce”. Kościół zwany też Kaplicą Piłata lub Kościołem „na górce” zbudowany został około 1680 r. u zbiegu ramion krzyża tworzonego przez główne ulice miasta. Pod częścią ołtarzową znajduje się krypta grobowa, w której umiejscowiona jest ołowiana trumna ze szczątkami założyciela miasta biskupa  Stefana  Wierzbowskiego. Kościół stanowił początkową stację Drogi Pasyjnej. Na zewnątrz osi prezbiterium znajduje się barokowa figura Chrystusa z pocz. XVIII w.

Następnie przeszliśmy pod Ratusz w Górze Kalwarii gdzie podziwialiśmy zabytkową siedzibę władz miejskich i Urzędu Stanu Cywilnego znajdującą się na dawnym rynku, zamienionym obecnie na skwer. Jest to budowla klasycystyczna wzniesiona w latach 1829-1834 według projektu architekta Bonifacego Witkowskiego. W czasie II wojny światowej została mocno uszkodzona. Na fasadzie budynku znajduje się herb miasta, któremu przyjrzeliśmy się wnikliwie i usłyszeliśmy ciekawą legendę mówiącą o jego powstaniu.

Dalej przeszliśmy wzdłuż  klasycystycznych kramów – dawnej Jatek miejskich, które  ukończono w 1836 . Zobaczyliśmy również piękną budowle Parafii rzymskokatolickiej Niepokalanego Poczęcia NMP. Świątynia zbudowana jest w stylu barokowym. W głównym ołtarzu znajduje się  wizerunek Matki Bożej Pocieszenia. Modlił się przed nim król Jan III Sobieski, który spędził w Górze Święta Bożego Narodzenia w 1684 i 1687 roku.

Także tutaj zobaczyliśmy najcenniejszy zabytek sakralny Góry Kalwarii – XVI – wieczną, woskową Pietę. Rzeźba wykonana z lanego wosku pokryta jest barwną polichromią i umieszczona w szklanej gablocie. Za rzeźbą znajduje się jedwabna, haftowana tkanina z widokiem Jerozolimy i Golgoty z trzema krzyżami.

Następnie podjechaliśmy na Marianki do Kościoła Wieczerzy Pańskiej zwanym Wieczernikiem, noszący również wezwanie Opatrzności Bożej. To rzymskokatolicki kościół filialny należący do księży Marianów. Świątynia została wybudowana w 1674 roku w ówczesnej Nowej Jerozolimie (obecnie Góra Kalwaria). Od tego kościoła rozpoczynali swą drogę pokutną pielgrzymi przybywający do miasta. Obecnie Wieczernik posiada godność sanktuarium o. Stanisława Papczyńskiego.

Ekspozycja w największej auli domu zakonnego ukazuje jedną z najwybitniejszych postaci XVII-wiecznej Polski: pisarza, patriotę, propagatora sprawiedliwości społecznej, znaczącego teologa, twórcę mariańskiej szkoły duchowości głęboko osadzonej w kulturze polskiej. Sala podzielona na tematyczne sektory, pokazuje życie założyciela marianów na tle dziejów Polski i świata, ale także historii Góry Kalwarii.

Wieczernik był ostatnim punktem wycieczki. Studenci byli zadowoleni ze zdobytej wiedzy i poznanych obiektów. Ponadto wracali do Warki ze świadomością, że mamy tak blisko wiele ciekawych miejsc, które warto zobaczyć. Gdzie poniesie dalej ciekawość naszych studentów UTW?? Dowiemy się pewnie wkrótce.