„Siła relacji w edukacji – nauka, emocje, zrozumienie” – pierwsza konferencja edukacyjna w regionie za nami
5 września w Centrum Sportu i Rekreacji w Warce odbyła się pierwsza ogólnopolska konferencja edukacyjna, która zgromadziła ponad 140 nauczycieli, dyrektorów szkół, pedagogów, psychologów i rodziców, którzy wspólnie zastanawiali się nad tym, jak budować w edukacji środowisko sprzyjające nauce, rozwojowi i dobrostanowi uczniów.
„Zorganizowaliśmy tę konferencję, aby stworzyć przestrzeń do dzielenia się wiedzą
i doświadczeniami oraz do refleksji nad tym, jak budować w szkołach sprzyjające środowisko. To wyjątkowa okazja, by wspólnie wypracowywać skuteczne rozwiązania w codziennej pracy edukacyjnej – zaznaczyła Klaudia Skowrońska, inicjatorka konferencji.
W programie konferencji znalazły się wystąpienia uznanych autorytetów w dziedzinie edukacji.
Dr Marzena Żylińska zwróciła uwagę, że mimo wieloletnich studiów przyszli nauczyciele często nie są przygotowani na codzienne wyzwania związane z trudnymi zachowaniami uczniów. Podkreśliła, że tradycyjne metody – uwagi, kary czy moralizowanie – nie rozwiązują problemów, a jedynie je maskują. Trudne zachowania dzieci są najczęściej sygnałem, że brakuje im skutecznych strategii radzenia sobie z emocjami i potrzebują wsparcia dorosłych.
Według Żylińskiej fundamentem efektywnej edukacji są autentyczne, wspierające relacje między uczniem a nauczycielem. Dzięki nim możliwe jest lepsze zrozumienie przyczyn trudnych zachowań, docieranie do uczniów ukrywających się za „pancerzem z arogancji” oraz budowanie klasowych wspólnot, które chronią przed konfliktami i przemocą rówieśniczą.
Mgr Agnieszka Misiak wyjaśniła, że regulacja emocji i samokontrola to dwa odrębne procesy. Podczas gdy dorośli często funkcjonują w oparciu o samokontrolę – tłumienie napięcia i emocji – dzieci potrzebują wsparcia w nabywaniu kompetencji pozwalających powracać do stanu równowagi i komfortu. Regulacja emocji to budowanie zdolności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a nie jedynie „zaciskanie zębów” czy tłumienie emocji.
Wykład dr Marka Kaczmarzyka, prof. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dotykał roli neuronów lustrzanych w procesie zrozumienia i uczenia się, co może wpływać na zdolność do skupienia. W czasie wystąpienia omówił także, jak dostosowanie grupowe w grupie uczniów może wpływać na ich zdolność do skupienia się i uczenia.
Anna Jagiełło i Zuzanna Bartczak mówiły o tym, czym jest TUS, natomiast Klaudia Skowrońska i Magdalena Szymańska opowiadały o idei i funkcjonowaniu Malortu – kreatywnej przestrzeni, który od dłuższego czasu działa w Warce.
„Z satysfakcją obserwuję, że z inicjatywy naszej szkoły udało się zorganizować konferencję, która wzbudziła tak duże zainteresowanie. To wydarzenie jednoznacznie pokazuje, jak kluczowe znaczenie mają wspierające relacje w procesie edukacji. Dokładamy starań, aby lekcje w Publicznej Szkole Podstawowej im. Stefana Czarnieckiego w Ostrołęce stanowiły przestrzeń dialogu, w której uczniowie czują się bezpiecznie i mogą rozwijać zaufanie.” – podkreślił Dyrektor Szkoły, Maciej Lidak, organizator konferencji.
Organizatorem konferencji była Publiczna Szkoła Podstawowa im. im. Stefana Czarnieckiego w Ostrołęce. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Warka.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: Echo Dnia, Kurier Warecki, TV Warka.