W maju 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór do nowego projektu finansowania wycieczek szkolnych o nazwie „Podróże z klasą”. Celem projektu jest wsparcie szkół w organizacji wycieczek szkolnych, które mają za zadanie wzbogacić proces edukacyjny uczniów, umożliwiając im zapoznanie się z polską tradycją, kulturą i osiągnięciami polskiej nauki. Projekt ma także na celu wspieranie realizacji podstaw programowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych poprzez różnorodne zajęcia edukacyjne, które przekładają się na praktyczne doświadczenia uczniów. Dzięki temu dofinansowaniu uczniowie klas 8a i 7a wraz z opiekunami: Beatą Krawczyk, Agnieszką Skrzypczak, Beatą Szymańską oraz Magdaleną Wąsik, w dniach 25- 29 listopada 2024 r. mogli udać się we wspaniałą, naukową podróż. Pierwszego dnia rozpoczęliśmy zwiedzanie od Muzeum Przypkowskich w Jędrzejowie, gdzie uczniowie uczestniczyli w lekcjach muzealnych. Klasa siódma na lekcji „Słońce nasza gwiazda”, zapoznała się z informacjami na temat powstawania i wygaszania gwiazd. Uczniowie obejrzeli niesamowity film z życia naszej największej gwiazdy, jaką jest Słońce oraz poznali jej wpływ na życie Ziemi. Klasa ósma wysłuchała zaś opowieści o historii Wielkiej Wojny z perspektywy Jędrzejowa i jednego z przyjaznych Józefowi Piłsudskiemu domów. Dowiedzieli się, gdzie przesiadywał Komendant podczas gościny u Przypkowskich i jak wyglądało jego życie codzienne w cieniu wojny. Opowieść swoją „Śladami Komendanta Piłsudskiego” snuł wnuk założyciela kolekcji Feliksa Przypkowskiego, obecny dyrektor muzeum, Jan Przypkowski. Obie grupy zwiedziły sale wystawowe muzeum, w których znajdują się bogate zbiory zegarów słonecznych, przyrządów gnomonicznych oraz narzędzi do mierzenia czasu, zegary ogniowe, a także przyrządy astronomiczne. Ponadto zobaczyli kolekcję grafik i ekslibrysów oraz wnętrza domu Przypkowskich, wypełnione dziełami sztuki i przyborami użytku codziennego. Na koniec wszyscy spacerowali w tajemniczym Ogrodzie Czasu, gdzie wśród oczek wodnych i żółtych liści, ukryły się znaki zodiaku i słoneczne zegary. We wnętrzu Kopalni Soli w Wieliczce uczniowie podziwiali niespotykane na powierzchni krajobrazy: solankowe jeziora i przepiękne podziemne komory, w tym niepowtarzalną Kaplicę św. Kingi. Poznali dawne narzędzia i maszyny górnicze oraz stosowane w przeszłości metody wydobycia i transportu soli. Dużą atrakcją okazało się podziemne Muzeum Żup Krakowskich, które w 1978 roku zostało wpisane przez UNESCO na pierwszą Międzynarodową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego. Po wyjechaniu z kopalni na powierzchnię, grupa spotkała się z przewodnikiem, który oprowadził uczniów po Wieliczce. W pierwszej kolejności uczniowie skierowali swe kroki do pięknego kościoła pod wezwaniem św. Sebastiana, którego ściany ozdabiał młodopolski artysta Włodzimierz Tetmajer. Słuchając o historii miasta, turyści przeszli przez Rynek do Tężni Solankowej. Przebywanie w niej oczyszcza drogi oddechowe, odpręża, relaksuje i dodaje energii. Dodatkową atrakcją Tężni jest taras widokowy oraz ośmiokątna, ponad dwudziestodwumetrowa wieża widokowa, z której można podziwiać panoramę Wieliczki i okolic. Trzeciego dnia wycieczki grupa zwiedziła Zamek Królewski na Wawelu – wielowiekową siedzibę królów i symbol polskiej państwowości. Główna ekspozycja wnętrz zamkowych obejmuje reprezentacyjne sale na drugim piętrze pałacu. Najcenniejszym elementem wystawy są arrasy, utkane w Brukseli na zamówienie Zygmunta Augusta w XVI wieku, obrazy i meble włoskie oraz portrety polskich monarchów. Uczniowie z zaciekawieniem oglądali namioty tureckie bogato dekorowane aplikacjami o motywach roślinnych, nasycone kolorami, zwane „ruchomymi pałacami orientu”. Duże zainteresowanie wzbudziły również eksponaty w Skarbcu Koronnym, zawierającym zbiór pamiątek pozostałych po panujących dynastiach królów Polski. Na szczególną uwagę zasługiwały korony, berła, miecz koronacyjny „Szczerbiec”, liczne naczynia wykonane ze złota i ze srebra, a także kolekcja klejnotów. Po zwiedzeniu Wawelu uczniowie udali się Traktem Królewskim na Rynek. Jednym z obiektów, które zwiedzili po drodze był kościół pw. św. Franciszka z Asyżu. Uczniowie podziwiali słynne witraże autorstwa Stanisława Wyspiańskiego – jeden z najpiękniejszych nosił tytuł „Bóg Ojciec”. Zwiedzanie zakończyło się na Rynku pod Sukiennicami. W czwartek uczniowie zwiedzili Muzeum Oskara Schindlera mieszczące się w dawnej Fabryce Naczyń Emaliowanych i Wyrobów Blaszanych. Znajduje się tam bogata ekspozycja zdjęć z okresu II Wojny Światowej, odtwarzająca klimat okupowanego miasta i losy ludności żydowskiej zamieszkującej teren Krakowa. Następnie wspólnie z przewodnikiem przeszli ulicami, które w latach 1941- 1943 znajdowały się w obrębie getta. Przeprawili się na drugą stronę Wisły na Kazimierz, niegdyś oddzielne miasto, dziś dzielnicę Krakowa, której urokliwe, brukowane uliczki oraz zabytki kultury żydowskiej tworzą niepowtarzalną atmosferę. Zwiedzili tam jedyną czynną synagogę Remu oraz przylegający do niej cmentarz. Ostatniego dnia wycieczki młodzi turyści zawitali do Centrum Nauki Leonarda da Vinci. Wśród wielu stanowisk naukowych mogli pogłębiać wiedzę o świecie, i po prostu świetnie się bawić. W Centrum da Vinci uczniowie poznali tajniki ludzkiego organizmu, korzystając z interaktywnych stanowisk w budynku i ogrodzie. Tematem wystawy był zdrowy organizm ludzki – dobrze funkcjonujące ludzkie ciało, które pozwala zachować sprawność fizyczną i umysłową. Wystawa ta ma uświadamiać zwiedzającym, jak złożony i wymagający jest organizm ludzki. Przedstawia pięć czynności życiowych człowieka (oddychanie, bicie serca, reakcję na bodźce, utrzymanie pionowej postawy ciała oraz prawidłowe odżywianie), które utrzymują organizm w stanie biologicznej równowagi. Jednocześnie wskazuje czynniki, które najczęściej ją zakłócają i powodują osłabienie ciała. Na wystawę składa się wiele stanowisk multimedialnych i mechatronicznych. Ekspozycja podzielona jest na sekcje poświęcone poszczególnym układom: oddechowemu, pokarmowemu, nerwowemu, kostnemu, krwionośnemu. Nie jest to jednak nudna, szkolna wiedza. Uczniowie mogli zobaczyć na własne oczy, jak funkcjonują płuca palacza, zobaczyć swój szkielet na ekranie monitora oraz podejrzeć żyły, które znajdują się w dłoni. „Podróże z klasą” to projekt, który umożliwia i zachęca do lepszego poznania tajemnic ojczyzny. Pozwala odkryć tradycje, kulturę oraz osiągnięcia polskiej nauki, co w rezultacie ma duży wpływ na przyswajanie wiedzy i pobudza motywację do dalszego samokształcenia. Odkrywanie tajemnic swojego organizmu okazało się być źródłem wspaniałej zabawy.
„Podróże z klasą” w Szkole Podstawowej nr 1 w Warce
29
- TAGI
- sp1

Redakcja Warka24.pl
Naszą redakcję tworzą mieszkańcy Warki, instytucje oraz organizacje. Jeśli interesujesz się naszym miastem, lubisz pisać artykuły, śledzisz na bieżąco wyniki sportowe bądź uczestniczysz w kulturalnym życiu miasta to zapraszamy Cię do współpracy z portalem. Dołącz do naszego grona!