Więcej

    Zostań dziennikarzem!

    Gminna Instytucja Kultury „Dworek na Długiej” zaprasza młodzież szkół ponadpodstawowych, ale i zdolnych szóstoklasistów i osoby starsze z gminy Warka na profesjonalny cykl warsztatów dziennikarskich. Na zajęciach, które planowane są od drugiej połowy stycznia do czerwca przyszłego roku, uczestnicy uzyskają podstawową wiedze o zawodzie dziennikarza i gatunkach dziennikarskich, będą mogli indywidualnie pracować nad swoim tekstem, czy materiałem, rozwiną swoje umiejętności komunikacyjne w mowie i w piśmie,  jak i sztukę pracy w grupie, niełatwą umiejętność dyskusji czy prowadzenia dialogu. Wszystko to składa się na cel projektu, którym jest przygotowanie grupy młodzieży do współtworzenia lokalnych mediów w Warce. Chcemy, aby osoby biorące udział w warsztatach mogły realizować się jako dziennikarze na łamach nowego miesięcznika Kurier warecki, informacyjnych stronach internetowych, jak również jako dziennikarze medialni  w TV.WARKA.  Do każdej z wymienionych form dziennikarstwa przygotowywać będzie wykwalifikowana kadra, skupiona wokół ogólnopolskiego Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis”,  która koordynować będzie cykl spotkań.

    Na zgłoszenia osób zainteresowanych czekamy do 19 lutego. Miesięczny koszt udziału w warsztatach (od marca do czerwca) dla uczestników wynosi 100zł. Koszt ten jest znacznie zmniejszony w stosunku do całościowego kosztu organizacji warsztatów dzięki dofinansowaniu ze środków samorządu Warki. Uwaga, liczba miejsc jest ograniczona!

    Każdy kto czuje w sobie potrzebę dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, kto posiada przysłowiowe lekkie pióro, albo wiąże swoją przyszłość z zawodem dziennikarza powinien skorzystać z tego zaproszenia i wziąć udział w dedykowanym specjalnie dla niego projekcie. Osoby zainteresowane szczegółami warsztatów w tym programem prosimy o kontakt z „Dworkiem na Długiej” – ul. Długa 3 (tel. +48 6672270, dworek@dworek.warka.pl).

    Szczegółowy program warsztatów – Program warsztatów dziennikarskich

    Warsztaty  odbywać się będą w trybie weekendowym i potrwają od końca stycznia do końca czerwca. Projekt łącznie liczył będzie około 50h  na które składają się wymienione poniżej bloki tematyczne.

    Blok pierwszy – wstępny

    • integracja uczestników
    • poznanie umiejętności i motywacji uczestników
    • poznanie i analiza obaw i oczekiwań uczestników;
    • ustalanie zasad współpracy;

    Blok drugi – warsztat dziennikarski:

    • Czym jest temat? Jak go znaleźć? Kiedy traci aktualność? Jak ustalić, czy jest ważny?|
    • News/informacja dziennikarska – czym jest? Pisanie newsów;
    • Relacja – czym jest? Pisanie relacji;
    • Wywiad – czym jest? Pisanie wywiadów;
    • Migawka (fragment reportażu) – czym jest? Pisanie migawek;
    • Tytuły i leady – czym są? Dlaczego są ważne? Jak je tworzyć?

    Blok trzeci – informacja:

    • Czym jest informacja? Co informacja znaczy dla mediów?
    • Jak zdobywać informację? Jak je potwierdzać? Kto jest właścicielem informacji?
    • Cytowanie, plagiat, źródła informacji;
    • Sprostowanie informacji, granica między informacją a komentarzem, informacją a manipulacją;
    • Manipulacja – jak nie paść jej ofiarą?
    • Kontakty z informatorami oraz ich ochrona; z jakich informacji nie można korzystać, na jakie należy uważać, jak nie dać się manipulować osobom chcącym wykorzystać media?

    Blok czwarty – redakcja i media:

    • Dziennikarz i dziennikarstwo – pojęcie i funkcje;
    • Media – rodzaje i rola. Czy Internet to też media?
    • Prasa i jej rodzaje;
    • Redakcja – co to takiego? Skład i funkcje redakcji. Pojęcie pracy zespołowej i wspólnej odpowiedzialności za cel.
    • Kolegium redakcyjne – co to jest i czemu służy?
    • Etyka dziennikarska – czy naprawdę istnieje?
    • Prawo prasowe. Gdzie jest granica wolności słowa?
    • Co wolno a czego nie wolno dziennikarzowi? Granice odpowiedzialności dziennikarskiej.
    • Autoryzacja – co to takiego?
    • Pluralizm mediów – co to takiego i czemu jest ważny?
    • „Poprawność polityczna”, stereotypy, różnice narodowe, kulturowe i religijne.
    • Cenzura i autocenzura
    • Media publiczne i niepubliczne. Czym się różnią?
    • Z czego żyją media? Ważny temat a gusta czytelnika – gdzie jest granica?
    • Jak „czytać media i Myśleć samodzielnie.
    • Relacja autor – czytelnik.

    Blok piąty – redagowanie gazety:

    • O czym pisać? Przypisanie ról redakcyjnych i omówienia zasad ich rotacji;
    • Wybór tematów do numeru. Pojęcie deadline’u i teczki redakcyjnej;
    • Praca z autorami nad tekstami, czytanie i korekta tekstów;
    • Który temat jest ważniejszy? Który tekst jest lepszy? Układanie tekstów w gazecie;
    • Opracowywanie tematów kolejnych numerów;
    • Konsultacje tekstów do kolejnych numerów;

    Blok szósty – fotografia:

    • Dlaczego zdjęcie jest ważne?
    • Jak zrobić dobre zdjęcie?
    • Czym różni się zdjęcie reporterskie od newsowego?
    • Jak zaplanować i wybrać zdjęcie do tekstu?

    Blok siódmy – oprawa graficzna:

    • Dlaczego grafika w prasie jest ważna?
    • Abc programu graficznego,
    • Tworzenie makiety gazety,

    Blok ósmy – dźwięk:

    • Podstawy montażu dźwięku,
    • Specyfika radia,
    • Tworzenie ramówki,
    • Jak stworzyć wiadomości radiowe?
    • Jak stworzyć dobry reporterski materiał radiowy?

    Blok dziewiąty – obraz:

    • Podstawy montażu obrazu,
    • Specyfika telewizji,
    • Reporter przed kamerą – jak się zachować?
    • Jak stworzyć dobry materiał telewizyjny?
    • Jak nagrać dobry film komórką?

    Blok dziesiąty – dziennikarstwo w Internecie:

    • Jak publikować w sieci?
    • Dziennikarstwo obywatelskie – co to takiego?
    • Tekst, obraz, dźwięk – jak je połączyć, by były atrakcyjne?
    • Pozycjonowanie stron i tekstów – Jak przyciągnąć czytelnika?
    • Owned media. Jak nimi zarządzać?
    Dworek na Długiej
    Dworek na Długiejhttp://dworek.warka.pl/
    Gminna Instytucja Kultury w Warce. Adres: ul. Długa 3, 05-660 Warka. Tel. +48 667 22 70. Stałe godziny pracy : Pn-Pt 8.oo-16.oo Dodatkowo w godzinach popołudniowych i w sobotę odbywają się zajęcia tematyczne z instruktorami.

    NAJPOPULARNIEJSZE