Podczas kolejnego spotkania Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Jasminum” działającego w Grójeckim Ośrodku Kultury 19 stycznia o godz. 16:00 zaprezentujemy Państwu film PRAWO I PIĘŚĆ, po seansie którego odbędzie się spotkanie z JERZYM HOFFMANEM, jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich reżyserów, twórcą nieśmiertelnych: „Potopu” i „Pana Wołodyjowskiego”. PRAWO I PIĘŚĆ to przede wszystkim znakomita rola nieodżałowanego Gustawa Holoubka i doskonała muzyka Krzysztofa Komedy, w tym znakomita ballada „Nim wstanie dzień” ze słowami Agnieszki Osieckiej. Korzystając z tej wspaniałej okazji spotkanie będzie dotyczyło nie tylko tego filmu, ale całej drogi twórczej JERZEGO HOFFMANA. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że akurat ten reżyser ma bardzo wiele od opowiedzenia. Zapraszamy – WSTĘP WOLNY.
„Polski western” – tak określili recenzenci film Hoffmana i Skórzewskiego. O ile bowiem amerykańskie realizacje gatunku rozgrywały się na preriach zachodnich stanów USA, o tyle w „PRAWIE I PIĘŚCI” rzecz dzieje się po II wojnie światowej na ziemiach zachodnich, również czekających na swoich pionierów i osadników. Podobnie jak sto lat wcześniej na równinach Ameryki Północnej, poniemieckie tereny kolonizowano na dwa sposoby: pokojowo i przy użyciu przemocy. Obie te tendencje nierzadko się ścierały. Nastawieni na cierpliwą uprawę roli osadnicy musieli niejednokrotnie stawić czoło uzbrojonym bandom rzezimieszków, żyjących z rozboju i grabieży. W westernach z pomocą prześladowanym przychodził zwykle samotny jeździec, po mistrzowsku posługujący się pięściami i rewolwerem. W filmie Hoffmana i Skórzewskiego jest podobnie. Kliszę zapożyczoną zza oceanu nasączono wszakże odmiennymi barwami. Inne są realia, inna epoka, inna wreszcie psychologia postaci. W „PRAWIE I PIĘŚCI” sensacyjno-westernowa fabuła stanowi jedynie pretekst do ukazania głębszej myśli. Taki cel postawił sobie Józef Hen (autor powieści „Toast” i napisanego na jej podstawie scenariusza). Śladem jego zamysłu poszli dwaj reżyserzy. Zainteresowała ich „przede wszystkim aktualność scenariusza”. „Mówi się tutaj bowiem o uczciwości człowieka wobec siebie samego, niezależnie od presji opinii i środowiska. A także o swoistej znieczulicy społecznej na zło, o postawie wykluczającej aktywność, zgodnie z zasadą: Jeżeli ja sam nie kradnę, czy nie morduję, to nie muszę wtrącać się do spraw innych ludzi” – deklarowali w jednym z wywiadów. Udało im się jednak ukazać moralną niejednoznaczność owej „znieczulicy”, niekoniecznie będącej udziałem ludzi tchórzliwych i wygodnych, lecz także jednostek pognębionych przez los.
Głównym bohaterem filmu jest Andrzej Kenig – były więzień obozu koncentracyjnego, który zgłasza się na ochotnika do pracy pełnomocnika rządu. Zostaje dokoptowany do grupy, mającej za zadanie zabezpieczyć mienie pobliskiego uzdrowiska i uruchomić sanatorium. Niebawem Kenig uświadamia sobie, że jego koledzy to w rzeczywistości szabrownicy, którzy nie przebierają w środkach, by zdobyć fortunę. Podejmuje z nimi walkę.
PRAWO I PIĘŚĆ, psychologiczny, występują: Obsada aktorska: Gustaw Holoubek (Andrzej Kenig), Zofia Mrozowska (Anna), Hanna Skarżanka (Barbara Dubikowska), Wiesław Gołas (Antoni Smółka), Zdzisław Maklakiewicz (Czesiek Wróbel), Ryszard Pietruski (Wijas), Jerzy Przybylski („doktor” Mielecki), Wiesława Kwaśniewska (Zośka), Ewa Wiśniewska (Janka), Zbigniew Dobrzyński (Rudłowski), Zofia Czerwińska (napastowana repatriantka), Józef Nowak (porucznik Wrzesiński) i inni, reżyseria: Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, scenariusz: Józef Hen, zdjęcia: Jerzy Lipman, montaż: Ludmiła Godzjaszwili, muzyka: Krzysztof Komeda, scenografia: Andrzej Płocki, czas trwania: 92 min., Polska, 1964