Strona głównaBlogiKronika policyjna i dwa słowa Komendanta

Kronika policyjna i dwa słowa Komendanta

Pomimo licznych apeli policji i kampanii społecznych, nie udaje się uniknąć oszustw metodą „na wnuczka’”, czy też „na policjanta”. W dniu 8 września, w godzinach południowych, wareccy policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące podobnego przestępstwa. Mieszkająca na jednym z osiedli w Warce 82 latka odebrała telefon od mężczyzny, przedstawiającego się za funkcjonariusza policji. Oszust poinformował seniorkę, że jej pieniądze są zagrożone i ma je w krótkim czasie wynieść przed dom. Seniorka wzięła wszystkie oszczędności i wyniosła je do bramy wjazdowej, pod którą czekał już wysłany „odbierak”. Po przekazaniu pieniędzy, kiedy seniorka wróciła do domu zorientowała się, że została oszukana.

Policjanci z wareckiego komisariatu zajmujący się zwalczaniem przestępczości narkotykowej w dniu 14 września 2021 r., zatrzymali mężczyznę mieszkańca gminy Stromiec w związku z posiadaniem narkotyków. Do zatrzymania doszło w centrum Warki. Zatrzymany mężczyzna był doprowadzony do wareckiego komisariatu, gdzie został przesłuchany oraz usłyszał zarzuty. Mężczyźnie za posiadanie  narkotyków grozi do 3 lat pozbawienia wolności.

Policjanci z Komisariatu Policji w Warce poszukują sprawców którzy w okresie 18-19 września 2021r z terenu jednej z działek przy ul. Spacerowej w Warce dokonali kradzieży ceramicznych płytek podłogowych. Do chwili obecnej nie ustalono sprawcy tego przestępstwa jednak Policja z Warki bardzo prosi o wszelkie informacje które mogą przyczynić się do ustalenia sprawców i odzyskania utraconego mienia. Sprawcy za popełnienie tegoż czynu grozi do 5 lat pozbawienia wolności. Reaguj, jeśli jesteś świadkiem takiej kradzieży!

Dwa słowa Komendanta

Serdecznie Witam wszystkich mieszkańców miasta  i gminy Warka.

W całym kraju jak i w Warce wciąż nie maleje liczba dokonywanych oszustw w celu przejęcia środków finansowych czy kosztowności. Apeluję, by nie odbierać niechcianych połączeń telefonicznych ani nie aktywować nieznanych linków otrzymywanych w wiadomości e-mail, sms czy innych komunikatorach.

Proszę o zachowanie spokoju gdy:

  • ktoś dzwoni i podaje się za członka rodziny z prośbą o pieniądze, które pilnie potrzebuje – tak działają oszuści!
  • zadzwonił ktoś, kto podał się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że Twoje oszczędności są zagrożone, rozłącz się i poinformuj Policję – to oszustwo!
  • przyszedł mężczyzna, który przedstawił się jako funkcjonariusz, by odebrać pieniądze – to na pewno oszustwo!

Proszę również uważać na aktywność oszustów podających się za pracowników banku czy policjanta. Przykładowo oszuści często w rozmowie telefonicznej mówią:

  • że pieniądze na koncie bankowym są zagrożone i trzeba potwierdzić swoje dane do logowania. Rozmowa jest prowadzona, aby ostatecznie podać obcej osobie dane wrażliwe. Wtedy przestępcy mają możliwość dokonania przelewu za pomocą wygenerowanego kodu, albo dysponowania środkami finansowymi po zalogowaniu się na to konto bankowe.
  • w przypadku oszustw typu „na wnuczka” rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmowę. Sprawcom zależy, aby skłonić ofiarę do przekazania pieniędzy nieznajomemu, mimo że będzie widziała go po raz pierwszy w życiu.

Nigdy nie należy wierzyć w takie historie! To oszustwa!

„Na blika” – oszustwo z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK), które polega na wyłudzeniu kodu do autoryzacji przez telefon przez podszywanie się pod znajomych w mediach społecznościowych. Oszuści zdobywają najpierw hasła do profilu kont naszych znajomych. Logują się w serwisie, a potem nawiązują z nami kontakt. Proszą o podanie kodu „blik”, umożliwiającego dokonanie płatności elektronicznej wyjaśniając, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta akurat w tym dniu straciła ważność.

„Na kryptowaluty” – oszuści wykorzystując fałszywe serwisy internetowe, podszywają się pod pośredników i oferują ułatwienia w inwestowaniu. Przestępcy nakłaniają potencjalnych pokrzywdzonych do przekazania pieniędzy, obiecując wysokie i szybkie zyski bez ryzyka. Proponują pomoc przy inwestowaniu. Dla uwiarygodnienia informacji w banerze reklamowym m.in. były wykorzystywane wizerunki znanych osób, które miały się na nich wzbogacić. Po wypełnieniu formularza kontaktowego, z osobami zainteresowanymi inwestowaniem kontaktował się wtedy fałszywy konsultant, który – najczęściej posługując się obcym akcentem – wyjaśniał, jak działa strona i jak w szybki sposób można zarobić.

„Na zdalny pulpit”za pomocą właśnie takiego oprogramowania można zostać bez oszczędności! Cyberoszuści pod pretekstem łatwego zysku, inwestycji w kryptowaluty lub w ramach „konsultacji bankowych” polecają instalację takiego programu, przejmując przy jego użyciu kontrolę nad naszymi urządzeniami, na których logujemy się do swoich banków. Wówczas wystarczy tylko chwila, aby nasze konto bankowe zostało „wyczyszczone”. Osoby, które się na to zdecydowały, były namawiane do instalowania na swoim komputerze ogólnodostępnego oprogramowania, a tym samym udostępniali zawartość pamięci swojego dysku oraz umożliwiali dostęp do bankowości internetowej. Ostatecznie zamiast zysków, z ich kont znikały wszystkie zgromadzone tam środki.

Oszuści wyłudzający pieniądze dbają o każdy szczegół podczas rozmowy i stosują coraz bardziej wyszukane socjotechniki np.: na telefonie klienta wyświetlają numer infolinii banku oraz używają nazwisk rzeczywistych pracowników banków.

Ponadto oszuści podszywają się pod osoby zainteresowane kupnem towarów wystawianych na portalach sprzedażowych. Udając potencjalnego klienta oferują zapłatę wysyłając specjalny link – gdzie należy podać login i hasło do własnego konta bankowego. W ten sposób skradzione dane poufne służą do przechwytywania oszczędności.

Apeluję, aby korzystając z obecnych technologii stale dbać o znajomość zasad bezpieczeństwa w sieci i zapewniać ochronę swoich danych oraz za każdym razem weryfikować tożsamość osób, które kontaktują się z prośbą o pieniądze czy inne dane.

Każde zdarzenie lub próbę wyłudzenia zgłoś w najbliższej jednostce Policji lub zadzwoń na 112. Dodatkowo każdy może zgłosić stronę, co do jakiej ma podejrzenie, że może wyłudzać dane osobowe, dane uwierzytelniające do kont bankowych lub serwisów społecznościowych do Zespołu CERT Polska. W przypadku, gdy źródłem podejrzanej strony jest wiadomość SMS zawierający link, można go przesłać na numer 799-448-084 wykorzystując funkcję „przekaż” albo „udostępnij” w swoim telefonie. Do zgłaszania incydentów służy także formularz dostępny na https://incydent.cert.pl/phishing.

Osoby starsze i samotne dają się oszukać, bo łakną kontaktu z drugim człowiekiem, chcą czuć się potrzebne i przestępcy to wykorzystują. Dlatego zwracam się z apelem do wszystkich, którzy mają w swoim otoczeniu starszych rodziców czy znajomych. Informujmy ich o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich dobre serca, ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się, gdy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy, albo przekazanie ich na rzekomą policyjną akcję. Zwróćmy uwagę, aby zanim oddadzą pieniądze obcej osobie, zawsze upewnili się, czy rzeczywiście prawdziwy wnuczek potrzebuje pomocy.

Z poważaniem, Komendant Komisariatu Policji w Warce – kom. Paweł Lewandowski

 

 

 

Redakcja Warka24.pl
Naszą redakcję tworzą mieszkańcy Warki, instytucje oraz organizacje. Jeśli interesujesz się naszym miastem, lubisz pisać artykuły, śledzisz na bieżąco wyniki sportowe bądź uczestniczysz w kulturalnym życiu miasta to zapraszamy Cię do współpracy z portalem. Dołącz do naszego grona!

NAJNOWSZE

NAJPOPULARNIEJSZE