„Gdybym miał przynajmniej dziesięć tysięcy takich żołnierzy, to nie tylko Turcję, ale cały świat spodziewałbym się łatwo podbić” – tak o polskiej husarii wyraził się król Szwecji, Karol X Gustaw. Uzbrojenie tej formacji mogli obejrzeć uczniowie klasy czwartej Technikum Ogrodniczego i drugiej Technikum Usług Fryzjerskich, którzy 16 marca 2022 r. odwiedzili Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie wraz z nauczycielami: p. Elżbietą Kapustą i p. Małgorzatą Bosak. Wyjazd był doskonałym uzupełnieniem wątku tematycznego „Wojna i wojskowość”, realizowanego w ramach nauczanego przedmiotu: historia i społeczeństwo, a także uczczeniem 80. rocznicy powstania Armii Krajowej.
W budynku głównym Muzeum młodzież poznała ekspozycję stałą, która ukazuje historię wojskowości polskiej od powstania państwa w X wieku do zakończenia II wojny światowej w 1945 roku.
Uwagę uczniów zwrócił obejmujący około 9 tys. zabytków zbiór broni palnej. Ekspozycja pochodzi z całego okresu rozwoju broni palnej, począwszy od nielicznych, najwcześniejszych okazów z początku XV wieku (hakownice, bombardy) przez szesnasto- i siedemnastowieczne rusznice, arkebuzy, muszkiety i pistolety, po regulaminową broń skałkową, kapiszonową i iglicową z XVIII, XIX i XX wieku. Interesującą i oryginalną okazała się kolekcja broni siecznej, obejmująca około 7 tys. zabytków, począwszy od nielicznych okazów antycznych przez archeologiczne miecze z pierwszych wieków istnienia państwa polskiego, po europejską broń czasów nowożytnych – rapiery, szpady, szable, pałasze, sztylety, bagnety od XVI do XX stulecia. Liczebnością wyróżniała się kolekcja broni orientalnej: szabel perskich, tureckich, indyjskich i mieczy japońskich.
Zwiedzający podziwiali kolekcję mundurów i części mundurowych polskich, począwszy od nielicznych z II połowy XVIII wieku przez reprezentatywne zespoły z czasów Księstwa Warszawskiego, Królestwa Kongresowego i Powstania Listopadowego. W zbiorach znalazły się także mundury różnych formacji zbrojnych i rodzajów wojsk z okresu I i II wojny światowej, II Rzeczypospolitej i drugiej połowy XX wieku.
Uczniowie byli pod wrażeniem oglądanych, zarówno w budynku głównym Muzeum, jak i parku plenerowym, eksponatów (samolotów, czołgów, wozów bojowych), gdyż po raz pierwszy mogli zobaczyć autentyczne to, co znali z podręczników historii i z filmów.
Różnorodność przedstawionych zabytków – broni i uzbrojenia, mundurów, sztandarów, odznak, orderów i odznaczeń, archiwaliów – pozwoliła na wszechstronne poznanie tradycji oręża polskiego, a bogata ikonografia zilustrowała najważniejsze bitwy naszych dziejów. Po tak pasjonującej lekcji historii, przyszedł czas na relaks: obejrzenie występu artystów teatru Studio Buffo w musicalu Metro.
Małgorzata Bosak