Strona głównaInstytucjeCeSiRWareccy Diabetycy na Ziemi Sądeckiej i Słowacji

Wareccy Diabetycy na Ziemi Sądeckiej i Słowacji

W dniach 16 – 18 czerwca z inicjatywy Koła Diabetyków w Warce została zorganizowana wycieczka krajoznawcza do Krynicy Zdrój i na Słowację. Po 6 godzinach jazdy dotarliśmy do Krynicy, gdzie spotkaliśmy z przewodniczką –  Panią Dorotą Kuszenin.  Zwiedzanie Ziemi Sadeckiej zaczęliśmy od miejscowości Powroźnik w której znajduje się wpisana w 2013 roku na listę światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO cerkiew św. Jakuba Młodszego Apostoła. Budowa cerkwi jest datowana na rok 1604. Jest to najstarsza cerkiew na Sądecczyźnie. Z Powroźnika udaliśmy się do miejscowości Tylicz. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od starego drewnianego kościoła. Kościół parafialny w Tyliczu ufundowany został w 1612 roku przez biskupa krakowskiego Piotra Tylickiego i został wybudowany na fundamentach pierwszego kościoła pochodzącego z 1363 roku. Jako ciekawostkę należy tu podać informację, że w kruchcie tegoż kościoła – po prawej stronie, znajduje się obraz ufundowany przez naszego rodaka – Kazimierza Pułaskiego. Z Tylicza udaliśmy się do miejscowości Kamianna, słynącej z produkcji miodu. W tym malowniczym miejscu otoczonym lasami jodłowymi pszczoły mają się dobrze – panuje tu niepowtarzalny mikroklimat. Z Kamiannej wróciliśmy do Krynicy, do miejsca zakwaterowania – w Centrum Szkolenia LZD  „U leśników”.

W drugim dniu wycieczki wyjechaliśmy na Słowację. Pierwszym miejscem zwiedzania była Jaskinia Bielańska. Jaskinia ta jest jedną z najpiękniejszych jaskiń Tatr słowackich. Zwiedzanie trwało ok. 70 min a do pokonania mieliśmy ponad 800 schodków. Jaskinia jest piękna i podczas pobytu w tym rejonie warto się zatrzymać i zobaczyć ten cud natury. Następnie wyruszyliśmy, aby zwiedzić zamek w Starej Lubowni, który został zbudowany na początku XIV wieku. Jest on malowniczo położony na wzniesieniu ponad miastem. Po zwiedzeniu zamku udaliśmy się w drogę powrotną do Krynicy. Po kolacji zorganizowaliśmy spotkanie przy ognisku. Czas umilał nam grając na akordeonie, ubrany w regionalny strój, miejscowy muzykant – sądecki lach (góral) Pan Wiesio.

Kolejnego dnia udaliśmy się na zwiedzanie Krynicy. Słynny deptak w Krynicy Zdroju – to miejsce kultowe i bardzo popularne, wszak to miejsce jest przecież perłą uzdrowisk, a sercem Krynicy jest właśnie deptak, stanowiący o uzdrowiskowym charakterze miasta. Spacer deptakiem rozpoczęliśmy od pomnika Jana Kiepury.

Po obiedzie i wymeldowaniu się z Centrum Szkolenia Leśników, ruszyliśmy w drogę powrotną. Jadąc w kierunku Starego Sącza, wstąpiliśmy do Muszyny, aby zwiedzić Park Zdrojowy oraz Ogrody Biblijne. Jadąc Doliną Popradu przez Żegiestów, Piwniczną,  udaliśmy się w kierunku Starego Sącza leżącego u stóp malowniczego Beskidu Sądeckiego, w widłach rzek Dunajca i Popradu, na starym Szlaku Bursztynowym. Jest to jedno z najstarszych miast w Polsce, prawa miejskie zyskało już w XIII wieku!

Pierwsza wzmianka o Starym Sączu pochodzi z 1257 roku, kiedy książę Bolesław Wstydliwy nadał księżniczce węgierskiej Kindze ziemię sądecką. Kinga, obecnie Święta, dzięki tym dobrom, założyła w 1280 roku w Starym Sączu klasztor klarysek, który działa tutaj do dziś.

W Starym Sączu jej kanonizacji dokonał  Święty Jan Paweł II – Papież Polak, w 1999 roku. Idąc od źródełka św. Kingi, przeszliśmy przez Bramę Szeklerską. Przy  Klasztorze Klarysek, istnieje zabytkowy gotycki kościół  Św. Trójcy z barokowymi polichromiami i cenną XVII-wieczną amboną. Następnie udaliśmy się na Rynek Starego Sącza, którego zabudowa nawiązuje do średniowiecza.

Podsumowując – wyjazd należy uznać za udany. Na pewno pozostawi miłe wspomnienia uczestnikom wycieczki. Szczególne podziękowania w imieniu członków Koła PSD, kieruję na ręce Pana Burmistrza – Dariusza Gizki za okazane nam wsparcie. Dziękuję również Dyrektorowi CeSiR – Panu Marianowi Górskiemu – za pomoc w organizacji tego przedsięwzięcia, a wszystkim uczestnikom wycieczki za udział i zdyscyplinowanie.

Prezes Koła PSD w Warce – Adam Dąbrowski

Redakcja Warka24.pl
    Naszą redakcję tworzą mieszkańcy Warki, instytucje oraz organizacje. Jeśli interesujesz się naszym miastem, lubisz pisać artykuły, śledzisz na bieżąco wyniki sportowe bądź uczestniczysz w kulturalnym życiu miasta to zapraszamy Cię do współpracy z portalem. Dołącz do naszego grona!