W dobie galopującego postępu technologii, gdzie podręcznik, czy książka przestają być interesujące dla uczniów, a ich miejsce już dawno zajęły smartfony, pojawia się pytanie, „jak obecnie zainteresować uczniów nauką”?
Okazuje się, że współcześnie można stymulować rozwój umysłowy przy pomocy nowoczesnych metod nauczania, o czym przekonali się uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Warce, dla których nauka stała się niezwykle ciekawa i interesująca. Sprawił to program „Laboratoria Przyszłości”, który jest największą szansą innowacyjnych procesów dydaktycznych, stwarzający uczniom idealne warunki do rozwoju.
Laboratoria Przyszłości to nowa inicjatywa, której celem jest rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Realizowana jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, a jej misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Program zakłada doposażenie szkół w nowoczesne narzędzia i pomoce dydaktyczne, potrzebne w kształtowaniu i rozwijaniu zdolności manualnych i technicznych, a także samodzielnego i krytycznego myślenia. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianej tematyce STEAM (nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).
Szkoła Podstawowa nr 1 w Warce w ramach programu otrzymała drukarkę 3d z akcesoriami (pakiet filamentów, laptop), zestawy Lego, Education Spike Prime i Lego Education, roboty Photon, Gogle ClassVR, maszynę do szycia z akcesoriami, zestaw audio-video.
Zakupiony sprzęt ze środków wsparcia z programu Laboratoria Przyszłości jest wykorzystywany w naszej szkole od września 2022 roku na zajęciach w celu rozwijania kompetencji takich jak współpraca, kreatywność, zdolność rozwiązywania problemów czy obycie z nowymi technologiami Sprzęt ten doskonale się sprawdza podczas różnorodnych zajęć na lekcjach techniki, czy informatyki, ale także plastyki, czy w edukacji wczesnoszkolnej i świetlicy. Uczniowie pod czujnym okiem nauczycieli zdobywają umiejętności i są zafascynowane zajęciami, jak np. „Nauka i zabawa z pomocą interaktywnej podłogi, fotografia dawniej a dziś, czy turniej gier na magicznej ścianie”.
Wirtualna rzeczywistość pozwala uczniom zobaczyć i dotknąć tego, co do tej pory pozostawało jedynie w sferze wyobrażeń. Dzięki tej inicjatywie nasi uczniowie mogą się uczyć poprzez eksperymentowanie, a co za tym idzie zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności, gdyż „Edukacja jutra to edukacja na czasie”.
SP 1 Warka